Jakie są dodatkowe koszty leasingu?

Spis Treści

Umowa leasingu, oprócz kosztów stałych w postaci rat, wkładu własnego czy wykupu, uwzględnia także dodatkowe opłaty ponoszone przez leasingobiorcę. W zależności od firmy może to być ubezpieczenie, cesja umowy lub rejestracja. Sprawdź, z jakimi wydatkami trzeba się zmierzyć, podpisując umowę i ile ostatecznie będzie wynosił łączny koszt finansowania. 

Tabela Opłat i Prowizji — na co musisz się przygotować?

Każdy leasingobiorca powinien zapoznać się z Tabelą Opłat i Prowizji, czyli dokumentem zawierającym informacje na temat wszystkich dodatkowych opłat oraz warunków ich naliczania. Koszty dodatkowe, czyli związane z finansowaniem i nieuwzględnione w harmonogramie spłat, to jeden z kluczowych czynników, który należy przeanalizować przed podpisaniem umowy o leasing. Część z nich może mieć bardzo duży wpływ na całkowity koszt finansowania, a tym samym zaważyć na ostatecznej decyzji.

Dodatkowe opłaty w leasingu mogą obejmować, np. koszty związane z obsługą finansowania np. roczną zryczałtowaną opłatą administracyjną, opłaty związane z ubezpieczeniem samochodu, przekroczeniem limitu kilometrów czy też udzieleniem pozwolenia na użytkowanie auta przez osoby trzecie.

Opłaty dodatkowe w leasingu — najczęściej naliczane koszty

Opłaty leasingowe są pobierane przez cały okres trwania umowy, a leasingodawca może zdecydować o dodatkowych opłatach leasingowych podczas trwania umowy. Poniżej prezentujemy listę opłat związanych z umową leasingu. Oczywiście, nie oznacza to, że w każdym przypadku leasingobiorca musi ponieść wszystkie koszty. Zdarza się, że firmy rezygnują z większości opłat na rzecz zryczałtowanej opłaty administracyjnej.

Koszty dodatkowe w leasingu — tabela opłat dodatkowych:

  • Opłaty za ubezpieczenie komunikacyjne — leasingodawcy wymagają zawarcia zarówno polisy OC, jak i AC oraz NNW. W zależności od oferty leasingu możesz skorzystać z ubezpieczenia w leasingu od leasingodawcy lub ubezpieczenia własnego. Warto przy tym zaznaczyć, że wybór ubezpieczenia z zewnętrznej firmy skutkuje zazwyczaj naliczaniem opłaty za administrowanie polisą. W zależności od leasingodawcy może wynieść ona nawet kilkaset zł rocznie. 
  • Opłaty za opcjonalne ubezpieczenia dodatkowe — koszt każdej z polis naliczany jest od wartości przedmiotu leasingu i opłacany miesięcznie z ratami leasingu.
  • Opłata za rejestrację samochodu — rejestracja nowego samochodu w urzędzie generuje dodatkowy koszt. W zależności od firm opłata za tę czynność wynosi od 300 zł.
  • Opłaty za ubezpieczenie majątkowe — polisa chroni przedmiot przed kradzieżą, zniszczeniem i innymi zdarzeniami losowymi w trakcie trwania umowy. Im dłuższy leasing, tym wyższe koszty ubezpieczenia. 
  • Koszt wyceny — określenie ceny rynkowej używanego przedmiotu leasingu. Wycena samochodu w leasingu nie jest odgórnie ustalona. Wysokość opłaty zależy od firmy i może wynosić kilkaset złotych netto. Za wycenę płaci się w większości przypadków wtedy, kiedy jest wykonywana przez rzeczoznawcę z zewnątrz. 
  • Opłaty za opóźnienia w spłacie leasingu — takie koszty pojawiają się najczęściej, gdy leasingodawca spóźni się ze spłatą rat leasingowych. Leasingodawca może wówczas obciążyć nas wszelkimi kosztami związanymi z windykacją, odsetkami i wznowieniem umowy. W zależności od firmy koszt monitu wynosi od 50 zł w górę, a wznowienie umowy nawet powyżej tysiąca złotych.

Różne opłaty dodatkowe związane z przedmiotem umowy o leasing

Opłaty związane z leasingiem mogą dotyczyć także wyjątkowych sytuacji, takich jak zmiana harmonogramu spłat czy zmiana danych leasingobiorcy, np. zmiana adresu czy innych zmian w umowie. Zdarza się, że przedsiębiorca chce skrócić czas trwania umowy leasingu, poprzez zmianę harmonogramu spłat, co wpłynie na zmianę wysokości rat. Większość firm nalicza opłaty dodatkowe w kwocie od kilkuset złotych (w większości przypadków od 500 zł). 

Innym kosztem ponoszonym przez leasingobiorcę są opłaty za fotoradar. Biorąc pod uwagę, że właścicielem leasingowanego pojazdu, aż do czasu wykupu przedmiotu leasingu, jest leasingodawca, to właśnie do niego trafiają wszystkie informacje związane z przekroczeniem prędkości. Za wskazanie danych leasingobiorcy firmy naliczają opłaty. Ich wysokość zależy od indywidualnego cennika, przy czym stawki zaczynają się od 50 zł netto. 

Dodatkowe opłaty związane z użyczeniem samochodu innemu kierowcy

Firma leasingowa z pewnością naliczy dodatkowe opłaty, jeżeli leasingobiorca zechce dokonać cesji na inny podmiot. W takim przypadku należy uiścić jednorazowe świadczenie w kwocie od 500 zł w górę. Sprawa wygląda podobnie w przypadku użytkowania samochodu osobowego przez więcej niż jedną osobę. Aby pojazd mógł być prowadzony przez osobę trzecią, czyli spoza najbliższego kręgu rodzinnego leasingobiorcy lub pracowników należy zapłacić od 200 zł w górę.

Precyzując, nieodpłatne użyczenie auta w leasingu może nastąpić w przypadku współmałżonka, dzieci (przy czym często występuje warunek wieku) oraz pracowników zatrudnianych przez leasingobiorcę. W przypadku podnajmu czy wypożyczenia w celach zarobkowych konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody firmy leasingowej.

Rzadko spotykane opłaty dodatkowe z tytułu leasingu 

Niektóre firmy leasingowe, choć należy to do rzadkości, pobierają jeszcze inne opłaty m.in. za możliwość wyjazdu za granicę. W takich przypadkach koszty dodatkowe nie są jednak wysokie i wynoszą zazwyczaj kilkadziesiąt złotych netto.

Dodatkowy koszt może stawić wzrost raty, który wynika ze zmiany stóp procentowych. Od października 2021 roku stopy procentowe w Polsce systematycznie rosną, przez co klienci mogą odczuć te różnice podczas spłacania rat. Wyjątek stanowią umowy leasingu na stałej stopie, w przypadku których — zgodnie z warunkami umowy — raty pozostają niezmienne. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w ogólnych warunkach umowy leasingowej. 

FAQ — najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Co to są opłaty dodatkowe w leasingu?

Opłaty dodatkowe w leasingu to dodatkowe koszty, które mogą zostać naliczone przez firmę leasingową w związku z zawartą umową leasingu.

Jakie są typowe koszty dodatkowe w leasingu?

Typowe koszty dodatkowe w leasingu mogą obejmować ubezpieczenie, koszt wyceny, rejestrację pojazdu oraz inne dodatkowe opłaty związane z obsługą umowy leasingowej np. wezwania do zapłaty.

Czy muszę dodatkowo płacić podatek VAT przy leasingu?

Tak, w przypadku leasingu należy liczyć się z dodatkowym obowiązkiem zapłaty podatku VAT.

Jakie są konsekwencje nieopłacenia dodatkowych opłat leasingowych?

Niewpłacenie dodatkowych opłat leasingowych może skutkować naruszeniem warunków umowy leasingowej i dodatkowymi kosztami dla klienta, łącznie z wypowiedzeniem zawartej umowy leasingowej.

Czy wszystkie firmy leasingowe naliczają podobne opłaty dodatkowe?

Nie, niektórzy leasingodawcy mogą mieć różne warunki finansowe i stosować różne opłaty dodatkowe w swoich umowach leasingowych.

Jeśli masz problemy z negatywnymi wpisami w bazach mamy dla Ciebie rozwiązanie — Leasing bez BIK i KRD.

Leasing dla konsumentów na oświadczenie — Leasing dla Konsumentów na oświadczenie.

Szukasz nowego samochodu w dobrej cenie? Zobacz nowe samochody z rabatami.

Finansowa przewaga dla Twojego Biznesu

Zrozumienie Twoich finansowych potrzeb i celów jest dla nas priorytetem. Dzięki indywidualnemu podejściu jesteśmy w stanie zaproponować Ci rozwiązania, które nie tylko odpowiadają Twojej obecnej sytuacji, ale także wspierają Twoje przyszłe cele.

Ostatnie wpisy:

Kategorie artykułów:

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
Scroll to Top